Pijn en klachten bij hardlopen
Hardloopklachten komen regelmatig voor bij zowel recreatieve als competitieve hardlopers. Dit komt omdat bij elke landing ongeveer 3 tot 4 keer je lichaamsgewicht op de schoenen terecht komt.

Dit is uiteraard afhankelijk van techniek en loopstijl.  Een technische loper loopt efficiënter en minder belastend.
De oorzaak van hardloopklachten komt in de meeste gevallen door verkeerde of te oude hardloopschoenen. Hierdoor ontstaat overbelasting van het lichaam. Ongetraindheid, overbelasting of bepaalde lichamelijke kenmerken kunnen in sommige gevallen ook ervoor zorgen dat er bepaalde klachten opduiken. Hieronder vindt je de meestvoorkomende blessures.

Runnersknie

Oftewel Patellofemoraal (disfunctiesyndroom) is irritatie van het kraakbeen op de onderkant van de patella (knieschijf). Ongeveer 40 procent van alle blessures bij het hardlopen zijn knie blessures. En 13 procent van de lopers had kniepijn in het afgelopen jaar, PFPS ontstaat meestal tijdens of na lange runs, na langdurig zitten, of tijdens de afdaling van heuvels en trappen.

Achilles tendinitis (pijn bij achillespess):

de achillespees verbindt de twee belangrijkste kuitspieren aan de achterkant van de hiel. Onder te veel stress, verstrakken de pezen en raken ze geïrriteerd (tendinitis). Het maakt 11 procent van alle hardloopblessures uit.

Hamstring klachten

de spieren die over de achterkant van onze dijen lopen buigen onze knieën, laten onze benen lang maken, laten ons heuvels oplopen en geven finishlijn kicks. Dus wanneer onze hamstrings te strak of zwak zijn om goed te presteren, merken we het. Vaak zijn ze te lang of tekort. Vooral flexibele mensen hebben een grotere kans op deze klachten omdat de spieren meer uitgerekt en langer zijn.

Fasciitis plantaris

Bij elke stap absorberen onze voeten een kracht dat meerdere keren van ons lichaamsgewicht is. Fasciitis plantaris, oftewel kleine scheurtjes of ontsteking van pezen en ligamenten (bindweefsel rond gewrichten) die van je hiel naar je tenen lopen, is meestal de topvoetklacht onder hardlopers. Gemiddeld 10 procent van alle hardlopers  worstelde met dit probleem het afgelopen jaar. De pijn, die meestal voelt als een doffe pijn of blauwe plekken langs uw voetboog of op de onderkant van uw hiel, is meestal erger aan het begin van de ochtend. Komt vaak voor bij mensen met een zeer hoge of zeer lage voetboog. Maar ook bij zware overpronatie (naar binnen rollen van de voet)  of suppinatie (naar buiten rollen van de voet). Verder bij een zwakke rompstabiliteit en mensen met onderrugklachten komt het regelmatig voor. Zorg ook dat je dagelijks schoeisel de voet goed ondersteund en goede demping geeft. Rust is de enige remedie aangevuld met oefeningen. Vraag uw podotherapeut.

“Shinsplints”

Verwijst naar het scheenbeen stress-syndroom, een stekende pijn die ontstaat wanneer kleine scheurtjes ontstaan in de spieren rond de tibia (scheenbeen) mediale. Dit is ongeveer 15 procent hardloopblessures; 10 procent van de respondenten runnersworld.com poll had shinsplints in het afgelopen jaar. Wie loopt er risico? Shinsplints komt veel voor bij nieuwe lopers en lopers die terugkeren na een lange pauze. Ze zijn een teken dat je te veel hebt gedaan en te snel. Shinsplints komt voor bij lopers die verkeerde schoen dragen of er te veel kilometers erop lopen. Maar ook bijh mensen met een hoge voetbogen (holvoeten) of platvoeten.Mensen met holvoeten kunnen vaak niet optimaal afwikkelen. Waardoor de natuurlijke schokdemping door de beperkte afrol van de voet vermindert wordt. Hardloopschoenen met een hoge demping kunnen de schokken verminderen bij de landing evenals een licht ondersteunend zooltje speciaal voor een hoge voetboog kan helpen.

Pijnlijke, tintelende of dove voorvoet

Deze klacht kan meerdere oorzaken hebben. Vaak komt het door knelling of wrijving. Het bekendste fenomeen bij voorvoetpijn is Mortons Neuroom oftewel een zenuwontsteking tussen de middenvoetsbeentjes. Deze ontstaat als er lange tijd geen aandacht aan de klacht gegeven is. Het voelt vaak als er een soort ei onder de bal van de voet zit. De beste remedie is om bredere (hardloop)schoenen te gaan dragen. Let echter wel op dat je ze niet te groot koopt dan ligt het natuurlijk buigpunt van de zool te ver naar achteren. Dit zorgt dan weer voor andere klachten, meestal door wrijving.

Tijd voor nieuwe hardloopschoenen? Bekijk hier onze collectie…

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 
0 0