INOV-8-trailschoenen-on-top-of-the-mountain
Steeds meer traditionele weglopers ontdekken de verslavende en ontspannende roes van het lopen in de natuur…

en haar gevarieerdheid van het terrein. Trailrunning heeft naast het genieten van de mooie omgeving namelijk veel voordelen ten op zichte van de geplaveide wegen.  Zelfs sommigen waar je zo op het eerste moment niet aan denkt.
Trailrunning is daardoor in opkomst, en dat merken wij in onze winkel.
“Hey Leo, hebben jullie voor mij nog een paar fijne trailschoenen?”
“Ja natuurlijk, dus je gaat lekker een rondje lopen in de vrije natuur?”
“Ja en binnenkort doe ik zelfs mee aan een trail challenge en dan wil ik er zeker van zijn dat ik de juiste schoenen heb en niet uitglij of zo iets.”
Trailrunning is een religie, oh ongelovigen, bekeert uzelf tot het rennen in het zand en modder.

Verhoogde stabiliteit

Trails zijn niet geplaveid en zijn  dus onderhevig aan obstakels en hindernissen. De paden hebben een ongelijk verloop waardoor je continue bewust moet zijn in welke positie je lichaam gemanoeuvreerd moet worden. Deze zogeheten “ body awareness”  zal helpen om de algehele balans en stabiliteit te verbeteren.

Sterkere benen en romp

Zoals hierboven vernoemd vereist trail running een groter gevoel van balans. Om deze balans te behouden worden er meerdere spiergroepen aangesproken. Ja, ook spieren waarvan je vermoedde dat je ze niet had.  Dit ter compensatie van het  constant verplaatsen van lichaamsgewicht inclusief het gebruik van kleinere stabiliserende spieren in voeten, enkels, benen en romp. Daarbij worden door de oneffenheid en hoogteverschillen van het terrein deze spieren en spiergroepen frequenter aangesproken dan bij het rennen op een vlakke weg.

Minder belastend

Doordat de ondergronden zachter zijn krijgen de gewrichten en spieren in voeten, onderbenen, knieën en rug minder impact en stress te verduren tijdens de landingen. Door wegtrainingen te combineren met trainingen op zachtere ondergronden worden overbelasting en blessures tegengegaan. Tip! Zoek gewoon eens tijdens een wegtraining een stuk gras of zachte ondergrond op om de trainingsbelasting te verminderen.

Heuvels en hoogteverschillen

Als je de trails op gaat  ontkom je meestal niet aan steile klimmetjes en afdalingen. Natuurlijk kan je op de weg ook hoogteverschillen tegenkomen maar die zijn vaak saai en monotoon. Klimmetjes in het terrein zijn een stuk gevarieerder en explosiever waardoor de hartslag in een raptempo omhooggaat en je longen gaan branden. Wat hierdoor een zeer positief effect heeft op je aerobe conditie.

Geen verkeer

Heb jij dat ook? De angst voor appende automobilisten die je binnen een mum van de weg afvegen? Of zit je net in je ritme en het stoplicht springt op rood? Alhoewel er ook op trailpaden genoeg dingen zijn om op te passen heb je in ieder geval geen last van de onvoorspelbaarheid van het verkeer. Zodoende loop je eerder in “the zone” en kan je genieten van een evenwichtigere run.

Body and Mind welness

Last but not least wijzen meerdere studies erop dat het effect van lopen in de vrije natuur een zeer positief effect hebben op je algehele mentale welzijn. De stilte, mooie omgeving zorgen voor een rustgevend effect. In combinatie met de frisse lucht die je inademt wordt het lichaam aangenaam verwent.

Trailrunningschoenen

Het dragen van verschillende soorten schoenen of het beoefenen van verschillende sporten kan blessures voorkomen. Dit wijzen diverse studies uit. Wij adviseren u graag in uw keuze voor de juiste trail hardloopschoenen van INOV-8, Salomon, Brooks of Asics.

Final cut

“Trails just have a way of clos­ing off the rest of the world and all of the chaos,” zegt Dr. Jerry Lynch een psychloog en schrijver en fervent trailrunner uit Colorado. Die het lopen op de ongebaande paden als therapie voorschrijft bij depressies als medicijnen niet werken.
Leo Verzijl
Master Bootfitter
VS-sport, Gouda

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *